MVO

Duurzaam ondernemen is in 2020 niet meer weg te denken. Vind jij een beter milieu en eerlijke arbeid belangrijk? Wij ook!

Mens

Wij stellen de mens voorop in onze organisatie en in de maatschappij. Door maatschappelijk verantwoord te ondernemen en samen te werken met goede doelen leveren wij een bijdrage aan mens en maatschappij. Social return is hierbij een belangrijke pijler. Lees hieronder al onze activiteiten op dit gebied in 2020. 



In 2020:


  • Werken wij samen met circa 15 sociale werkplaatsen in Nederland. Bovendien bieden wij tijdens het hoogseizoen werk aan werknemers van 55 jaar en ouder en gepensioneerden.
  • Kiezen wij bij het samenstellen van ons assortiment voor thema’s en producten die bijdragen aan een verantwoorde levensstijl. Elk jaar groeit het aantal gezonde artikelen, voor lichaam en geest. Daarnaast brengen wij een gezonde balans tussen werk en privé bij werkgevers onder de aandacht.
  • Werken wij bewust samen met leveranciers die duurzaam ondernemen net zo belangrijk vinden als wij. Bij het kiezen van producten voor ons assortiment selecteren wij elk jaar meer MVO-producten van leveranciers die op duurzame wijze produceren en ondernemen.

Milieu

Wij geven om onze planeet. Daarom werken wij tijdens ons productieproces zo groen mogelijk en leveren wij een positieve bijdrage aan een beter milieu. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze planeet! Lees hieronder al onze activiteiten op dit gebied in 2020. 



In 2020:


  • Reduceren wij ons eigen afvalgebruik en maken wij afspraken met leveranciers zodat zij ook hun afvalgebruik reduceren
  • Zijn alle tassen die wij gebruiken tijdens onze kerstmarkten gemaakt van gerecycled materiaal
  • Hanteren wij zo kort mogelijke transportroutes om de CO2-uitstoot te beperken
  • Recyclen wij afval en (her)gebruiken wij verpakkingsmateriaal
  • Verspillen we niks. Eetbare producten die na het kerstseizoen over zijn en nog houdbaar, worden via initiatieven als ‘’Too good to go’’ aangeboden of geschonken aan de Voedselbank
  • Werken wij samen met verschillende leveranciers die 'groen produceren' met een minimale milieu-footprint voorop stellen.

Goede doelen

Ieder jaar werken we samen met een selectie aan goede doelen. Deze steunen we middels donaties en gratis producten. Het geld voor de donaties verzamelen wij door kerstpakketten te ontwikkelen die een afdracht per pakket hebben voor het goede doel.

Ook kunnen medewerkers het bedrag van hun eindejaarsgeschenk doneren via hun online keuze cadeau. Onze klanten kunnen hiervoor ook hun eigen goede doel aanleveren.



Sociaal Ondernemen

PSO certificaat voor Makro Kerstpakketten

Wij vinden sociaal ondernemen belangrijk. Daarom geven wij WW'ers en gepensioneerden een tijdelijke plek op de arbeidsmarkt. Dankzij onze actieve rol bij het verhogen van de arbeidsparticipatie van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt, ontvingen wij dit jaar het PSO-keurmerk.

Het PSO is een door TNO ontwikkeld wetenschappelijk onderbouwd meet- & registratie instrument en tevens kwaliteitskeurmerk dat inzichtelijk maakt in welke mate organisaties meer dan gemiddeld sociaal ondernemen, gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen.


Bewust assortiment

Ons assortiment wordt steeds groener, duurzamer en socialer! Bij het selecteren van onze leveranciers kijken wij kritisch naar hoe zij omgaan met duurzaam ondernemen. Een steeds groter percentage van onze leveranciers doen dit op een vernieuwende manier. Bekijk hier een aantal voorbeelden:



In Nederland gooien we jaarlijks minstens vijf miljard euro aan eten weg. Zonde!  De Verspillingsfabriek en het Leger des Heils zijn in opstand gekomen en redden tomaten die niet mooi genoeg meer zijn voor winkels en restaurants, door er een heerlijke soep van te maken. Naast bewustwording van de voedselverspilling zorg je er ook voor dat de mensen in armoede van een heerlijke kop soep kunnen genieten.
 
Ook Barstensvol! redt tomaten die geen schoonheidsprijs winnen. Met één zak Italiaanse tomatensoep red jij 154 gram tomaten! Deze overheerlijke soep is daarnaast bereid door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Goed voor mens en milieu!






Fairtrade Original staat voor het welzijn van de mensen met wie ze samenwerken. Ze komen bij hen over de vloer en delen kennis uit. Hun motto; for people, not for profit sluit hier naadloos op aan. Op elk product staat een verhaal over het land van herkomst, het klimaat en op welke manier dit terug komt in de smaak. Zo hebben ze een heerlijke Pinotage uit Zuid-Afrika, waar het klimaat ideaal is voor het wijnranken. Maar ook de chocolade biscuits met cacao uit West-Afrika en Latijns-Amerika waar de hoogste kwaliteit chocolade van geproduceerd wordt. In elk product proeft u de wereldse smaken.







Makro Kerstpakketten

Uw winkelmandje bewaren? Ontvang een e-mail, dan kunt u de bestelling op een later moment afronden.