MVO

MVO

Stap voor stap duurzamer worden, dat vinden wij belangrijk. Vind jij duurzaam ondernemen ook belangrijk? Lees meer over onze visie.

Onze MVO pijlers

Ondernemen met aandacht voor mens en milieu is in 2021 niet meer weg te denken. Stap voor stap willen wij duurzamer worden. Hierbij focust Makro Kerstpakketten zich in 2021 op 4 pijlers:

  • Sociaal ondernemen
  • Verpakkingen en plastic
  • Verantwoorde producten
  • Voedselverspilling
Nieuwsgierig naar onze belangrijkste focuspunten binnen MVO? Ontdek het op deze pagina.

Mens en Milieu

Wij vinden het welzijn van medewerkers belangrijk. Daarom stellen wij mensen voorop in onze organisatie en in de maatschappij.

Daarnaast geven wij om de planeet. Geschenken moeten mooi verpakt worden, maar wel steeds duurzamer. Daarom werken wij tijdens ons productieproces zo groen mogelijk en zetten we ons in voor de toekomst van onze planeet.

Op welke manier wij dit doen lees je hier beneden.

Goede doelen

Ieder jaar werken we samen met een selectie aan goede doelen. Deze steunen we middels donaties en gratis producten. Het geld voor de donaties verzamelen wij door kerstpakketten te ontwikkelen die een afdracht per pakket hebben voor het goede doel.
Ook kunnen medewerkers het bedrag van hun eindejaarsgeschenk doneren via hun online keuze cadeau. Onze klanten kunnen hiervoor ook hun eigen goede doel aanleveren. Lees meer over de selectie aan goede doelen op deze pagina.

Sociaal Ondernemen

PSO certificaat voor Makro Kerstpakketten

Wij vinden sociaal ondernemen belangrijk. Daarom geven wij WW'ers en gepensioneerden een tijdelijke plek op de arbeidsmarkt. Dankzij onze actieve rol bij het verhogen van de arbeidsparticipatie van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt, ontvingen wij dit jaar het PSO-keurmerk.

Het PSO is een door TNO ontwikkeld wetenschappelijk onderbouwd meet- & registratie instrument en tevens kwaliteitskeurmerk dat inzichtelijk maakt in welke mate organisaties meer dan gemiddeld sociaal ondernemen, gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen.


Verantwoorde producten

Bij het samenstellen van ons assortiment selecteren wij elk jaar meer producten van leveranciers die op eerlijke wijze ondernemen. Elk jaar groeit het aantal biologische, fairtrade en duurzame producten.

  • Hierbij selecteren wij producten die gemaakt zijn van gerecycled materiaal, en hierdoor een tweede leven krijgen.
  • Steeds meer selecteren wij producten met een keurmerk zoals het FSC keurmerk en het Fairtrade keurmerk.
  • Bij het samenstellen van ons assortiment kiezen wij voor thema's die bijdragen aan een verantwoorde levensstijl.
  • Bewust werken wij samen met leveranciers die duurzaam ondernemen net zo belangrijk vinden als wij.

Verpakkingen en plastic

In onze processen denken wij goed na over mogelijkheden om onze impact op het milieu te reduceren. Ons productieproces is zo groen mogelijk:

  • Wij reduceren ons eigen afval en maken afspraken met leveranciers zodat zij ook hun afval reduceren.
  • Al onze kerstpakketdozen zijn volledig recyclebaar.
  • Ons verpakkingsmateriaal hergebruiken we en afval reduceren we.
  • In ons assortiment selecteren wij artikelen die het gebruik van single-use plastic reduceren.
  • Wij werken  samen met verschillende leveranciers die 'groen produceren' met een minimale milieu-footprint voorop stellen.

Voedselverspilling

Producten weggooien die nog steeds heerlijk zijn en nog houdbaar zijn? Dat vinden wij jammer! Daarom werken wij samen met diverse partners om voedselverspilling tegen te gaan.

  • Wij werken al jaren samen met de Voedselbank. Producten die na het seizoen over zijn en nog houdbaar schenken we aan de Voedselbank.
  • Wij verkopen met grote korting via de app ‘Too Good To Go’.
  • Ieder jaar selecteren wij producten van leveranciers die zich inzetten om voedselverspilling tegen te gaan.

Samen goed doen

In alles wat wij doen, stellen wij maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal. Daarom steunt Makro Kerstpakketten graag andere organisaties die zich inzetten voor mens en milieu. Door goede doelen te ondersteunen leveren wij een bijdrage aan verschillende liefdadigheidsprojecten. Samen maken we het verschil!

LINDA.foundation

De LINDA. foundation is een initiatief van Linda de Mol en Mood for Magazines, uitgeverij van het tijdschrift LINDA. Één op de negen kinderen in Nederland groeit op in armoede. LINDA.foundation steunt gezinnen die het financieel heel zwaar hebben en geeft hen een fijn steuntje in de rug. Elk gezin ontvangt een set van verschillende cadeaukaarten, die besteed kunnen worden bij verschillende winkels. Zo genieten zij zonder stress en zorgen van de feestdagen.

Voedselbanken Nederland

Wat is er mooier dan anderen te laten genieten van een kerstdiner? In Nederland leven ruim 1 miljoen mensen onder de armoedegrens. Voedselbanken Nederland helpt hen door voedseloverschotten in te zamelen. Bij 170 voedselbanken, verspreid door heel Nederland, worden de producten vervolgens uitgedeeld.

Wereld Natuur Fonds

Het Wereld Natuur Fonds (WNF of WWF) is één van de grootste internationale natuurbeschermingsorganisaties. Door zich in te zetten voor bedreigde dieren en de natuur, streeft het WNF ernaar om de prachtige rijkdom aan dier- en plantsoorten op aarde te beschermen. Samen met anderen wil het WNF een wereld tot stand brengen waarin mens en natuur in harmonie leven.

Alles over MVO

Meer weten over de mogelijkheden voor een duurzamer geschenk? We denken graag met je mee.